مزایا و خصوصیات شهر قم
مزایا و خصوصیات شهر قم
1- قم از سوی خداوند متعال حجّت بر بلاد دیگر، شهرها و شهرستانهای مختلف عالم قرار داده شده است.
2- خداوند قم را در حال استضعاف و بیچارگی وانمی گذارد.
3- قم در زمان غیبت قائم علیه السّلام حجّت است.
4- ملائکه بلا را از شهر قم دفع می کنند.
5- هرکس قصد سوء درباره قم کند، خداوند او را به داهیه و امر عظیمی یا مصیبتی مبتلا می کند و یا دشمنی را در برابر او قرار می دهد که در نتیجه مشغول به اینها شود و از اعمال اراده خود باز بماند.
همه این مطالب پنج گانه را از روایت سوم استفاده می کنیم.
6- علم در قم ظهور و بروز پیدا می کند.
7- قم معدن علم و فضل خواهد شد.
8- علم و دانش از قم به مشرق و مغرب و تمام نقاط عالم سرازیر خواهد گردید و همه جا از قم بهره مند می شوند.
این چند مزیت را از روایت چهارم استفاده می کنیم.
9- قم، قطعه ای از بیت المقدّس می باشد و این مطلب در روایت پنجم آمده است.
10- بلا از قم مدفوع است؛ یعنی از آن دفع خواهد شد و این نکته در روایت ششم آمده است.
11- قم مأمن است؛ یعنی مرکز ایمنی و امن و امان خواهد بود.
12- قم، جایگاه خوبی برای انسان خائف و ترسانی است که به هرسو در طوف و حرکت است. و این دو خصوصیت در روایت هفتم ذکر شده است.
13- قم، عُشّ و آشیانه آل محمّد صلوات اللَّه علیهم اجمعین است.
14- قم مأوا و پناهگاه شیعیان و پیروان آل محمّد صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم است و این دو امتیاز از روایت هشتم گرفته شده است.
15- قم مأوای فاطمیین؛ یعنی اولاد و ذراری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها می باشد.
امکان دارد قبور فراوانی که از سادات و بنی فاطمه در این شهر است، به خاطر همین جهت باشد که آنان از هرسو رو به قم آورده و آنجا را مأوای خود قرار داده اند.
و نیز احتمال می رود که مقصود از فاطمیین، دلدادگان و پیروان حضرت فاطمه زهرا باشند و گویا فرموده اند: قم مأوا و مرکز پیروان و دوستان فاطمه سلام اللَّه علیها است.
16- قم محل استراحت و آسایش مؤمنان است.
17- هرکس درباره قم تصمیم سوء بگیرد، خداوند او را ذلیل و خوار گردانیده و از رحمت خود دور می سازد.
18- قم مرکز شیعیان و موالیان اهلبیت عصمت و طهارت و خاندان پیغمبر است.
این دو خصوصیت مستفاد از روایت یازدهم می باشد.
19- قم مرکز توجّه نفوس و علاقه و اجتماع مردم است. و این دو خصوصیت مستفاد از روایت یازدهم می باشد.
20- قم حرم خاندان پیغمبر و منزل و بیت آل محمّد علیهم السّلام بوده و مرکز و جایگاه و محل توجّه خاص امامان معصوم علیهم السّلام خصوصاً از امام صادق علیه السّلام به بعد است. چنانکه حرم خدا، مکه و حرم رسول اللَّه، مدینه و حرم امیرالمؤمنین علیه السّلام، کوفه است.
21- قم مدفن پیکر پاک و مطهّر فرزندزاده امام صادق علیه السّلام حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها می باشد.
و این دو وجه شرافت بزرگ در روایت پانزدهم با کمال صراحت و روشنی ذکر شده است.
22- به هنگامی که بلا و گرفتاری عمومیت پیدا کرده و همه جا را فرابگیرد به امر حضرت رضا علیه السّلام باید رو به قم و حوالی و نواحی آن آورد.
23- بلا از قم - نوعاً مرفوع و برداشته شده است.
و این دو جهت مورد تصریح در روایت هفدهم است.
24 - قم زیر بال ملیکه است و فرشته آسمانی بال خود را چترمانند بر سر اهل قم افکنده و باز و بسته می کند.
25- کسی که تصمیم بدی درباره قم داشته باشد، خداوند او را ذوب می کند چونانکه نمک در آب ذوب می گردد. و این دو امتیاز در روایت هیجدهم آمده است.
26- تربت قم دارای قداست است.
و این نکته افتخارآمیز در روایت نوزدهم مورد تصریح قرار گرفته است.
27- قم، بلد آل محمّد و امامان علیهم السّلام است.
28- قم، بلد و شهر شیعیان علی و آل علی علیه السّلام است.
29- قم، مطهّر است.
30- قم، مقدّس است.
31- قم، سرزمینی است که خود ولایت آل علی را پذیرفته است. البته احتمال می رود که مقصود اهل قم باشند. و این چهار یا پنج خصوصیت را از روایت 22 استفاده می کنیم.
اینها یک سلسله افتخارات و امتیازاتی است که برای شهر قم از لسان خاندان وحی صلوات اللَّه علیهم اجمعین صادر گردیده و مارا متوجّه موقعیت عظیم و بزرگ معنوی این سرزمین شریف می گرداند.
و چه بگویم راجع به شهری که معصومین پاک اینگونه آن را ستوده اند و چه افتخارآفرین است شهری که حجّت خدا بر همه بلاد عالم می باشد.
شهری که مورد عنایت خداوند بوده و حق تعالی آن را مستضعف رها نخواهد کرد.
شهری که در عصر پر از مشکلات غیبت حضرت ولی عصر، حجّت می باشد.
شهری که فرشتگان الهی بلا را از آن دفع می کنند.
شهری که تصمیم سوءگیرنده آن را خداوند به داهیه و مشکل بزرگ و مصیبت و دشمن خطرناک دچار می سازد تا از تصمیمش باز بماند.
شهری که مهد علم و دانش و محل بروز حرکتهای علمی است.
شهری که معدن علم و کانون فضیلت و فرهنگ اسلامی خواهد گردید.
شهری که علم و دانش، سیل مانند از آنجا به اطراف و اکناف دنیا سرازیر خواهد گردید و بالاخره اقطار جهان را تغذیه علمی می کند.
شهری که قطعه ای از بیت المقدّس - شهر پیامبران و مدفن انبیا است.
شهری که بلا از آن دفع شده و خواهد شد.
شهری که مأمن و بهترین موضع برای انسان ترسان و بهر هرسو در حرکت و فرار خواهد بود.
شهری که آشیانه آل محمّد صلوات اللَّه علیهم اجمعین و مأوای شیعیان و هواخواهان آنان است.
شهری که مأوای فاطمیین و جایگاه آسایش مؤمنان می باشد.
شهری که مرکز موالیان و دلدادگان خاندان پیغمبر و نقطه توجه نفوس و اجتماع مردم است.
شهری که حرم اهلبیت و مدفن بانوی گرانقدر آل محمّد، حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها است.
شهری که به هنگام فراگیرشدن بلاها باید به آنجا روی آورد و بلا از آنجا برداشته شده است.
شهری که زیر چتر بال ملک است و کسی که تصمیم ناروایی درباره آن داشته باشد به کلی نابود خواهد گردید.
شهری که تربت و خاک پاک آن از قداست خاصّی برخوردار است.
راستی شهری عجیب و سرزمینی شگفت انگیز است! کسانی که روی زمین آن راه می روند، در سرزمین مقدّس راه می روند و آنانکه در این شهر ساکن و مقیمند، در عُشّ آل محمّد و در حرم اهلبیت پیغمبر اقامت گزیده اند.
و در آخر قم، شهری است که متجاوز از چهارصد امامزاده واجب التعظیم در آن آرمیده و مدفونند و این خاک مقدّس، پیکر پاک این عدّه کثیر از آل علی علیهم السّلام را در خود جای داده است و علما و فقها و محدثین بزرگ شیعه و اصحاب ائمه علیهم السّلام به قدری در سرزمین قم، به ویژه در حول و حوش حرم شریف و صحن مطهّر حضرت معصومه مدفونند که به شمار نمی آیند.
و روی این قداست خاص است که فقیه نامدار و اصولی جلیل القدر مرحوم حاج محمّد ابراهیم کلباسی - کرباسی - اعلی اللَّه مقامه مرجع معاصر مرحوم میرزای قمی بنا بر آنچه که منقول و معروف است هنگامی که از اصفهان به قم می آمد، از پل علیخانی - دروازه معصومه سابق - یا از مسجد امام حسن عسکری علیه السّلام کفش های خود را بیرون آورده و به دست می گرفت و تا حرم مطهّر پیاده می رفت و می فرمود: در اینجا علمای ابرار و اصحاب ائمه و محدثان بسیار آرمیده اند و سراسر این قسمت، قبور آن بزرگواران است.
منبع : بانوی ملکوت، آیة الله علی اکبر کریمی جهرمی حوزه نت