نماز در تمام ادیان بوده است
نماز در تمام ادیان بوده است
قبل از حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله در آئین حضرت عیسی هم نماز بوده که قرآن از زبان او نقل می کند که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است : ((واوصانی بالصلوة ))(1) وقبل از او موسی بوده که خداوند به او خطاب می کند : ((اقم الصلوة لذکری ))(2) و قبل از موسی پدر زن او حضرت شعیب بوده که نماز داشته است : ((یا شعیب اصلاتک تاءمرک ))(3) و قبل از همه آنها ابراهیم بوده که از خداوند برای خود و ذریّه اش توفیق اقامه نماز را می خواند : ((ربّ اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریّتی ))(4) و این لقمان است که به فرزندش می گوید :
((یا بنیّ اقم الصلوة و اءمربالمعروف و انه عن المنکر))(5)
پسر من نماز را بپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن .
جالب آن است که معمولا در کنار نماز سفارش به زکات می شود ولی از آنجا که نوجوان معمولا پول ندارد ، در این آیه در کنار نماز به جای زکات به امر به معروف ونهی ازمنکر سفارش شده است .
هیچ عبادتی به اندازه نماز تبلیغات ندارد
در هر شبانه روز پنج نماز واجب داریم ودر هرنمازی سفارش به اذان واقامه شده است . در این دو ندای آسمانی جمعا :
بیست مرتبه ((حیّ علی الصلوة ))
بیست مرتبه ((حیّ علی الفلاح ))
بیست مرتبه ((حیّ علی خیرالعمل ))
و ده مرتبه ((قد قامت الصّلوة )) می گوئیم .
با توجّه به اینکه مراد از ((فلاح )) و ((خیرالعمل )) در اذان همان نماز است ، هر مسلمانی در هر شبانه روز هفتاد مرتبه با کلمه ((حیّ)) به خود و دیگران ، تلقین شتاب به سوی نماز می کند و برای انجام هیچ عبادتی این همه هیاهو و تشویق وارد نشده است . به خصوص که سفارش شده اذان را بلند بگوئید و با صدای زیبا بگوئید .
اذان ، شکستن سکوت است ، اذان ، یک دوره ایدئولوژی و تفکّرات ناب اسلامی است ،
اذان ، سرود مذهبی است با عباراتی کوتاه و پرمحتوا ،
اذان ، هشدار به غافلان است ، اذان ، نشانه باز بودن جوّ مذهبی است و اذان ، نشانه حیات معنوی است .
نماز در راءس همه عبادات است
در ایام ویژه مثل شب قدر ، اعیاد اسلامی ، و هر شب و روزی که دارای فضلیت و ارزشی است و برای آن دعا و مراسمی مخصوص وارد شده است ، مثل شب مبعث ، شب میلاد پیامبر ، شب جمعه ، معمولا نمازهای مخصوصی هم وارد شده است . شاید نتوان ایّام مقدّسی را پیدا کرد که در آن برنامه نماز نباشد .