بررسی موانع تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی و راههای مقابله با آن
عنوان مقاله: بررسی موانع تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی و راههای مقابله با آن
نگارنده: الهه نوبخت
چکیده:
اقتصاد یکی از زیر ساختهای اساسی زندگی بشری است و زیربنای اصلی اقتصاد یک کشور، خود کفایی در تولید نیازهای جامعه است. همواره اسلام بر کار و تولید پویا تاکید داشته است و از مسلمانان می خواهد برای حفظ استقلال، اقتصاد قوی داشته باشند، اگر اقتصاد مسلمانان دچار بحران شود دشمن با اهرم تحریم و فشار می تواند به اهداف خویش دست پیدا کند.
با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید ملی، و در این میان نامگذاری سال ۹۷ به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» ضرورت دارد تا مردم و مسئولین به سمت رونق و گسترش تولید ملی به عنوان یکی از پایههای اقتصاد مقاومتی حرکت نمایند. بر این اساس نوشتار حاضر درصدد است به بررسی برخی موانع تولید داخلی و کالای ایرانی و راههای مقابله با آن بپردازد.
در کشور موانع متعددی بر سر تولیدات داخلی وجود دارد که با اتخاذ صحیح از سوی دولت و مسئولان و همکاری مردم می توان آن ها را مرتفع نمود. از مهم ترین موانع تولید داخلی می توان به مشکلات ساختاری کشور که به تولید کنندگان داخلی هزینه سنگین تحمیل میکنند اشاره نمود، ورود غیر قانونی کالاهای خارجی از مرز، واردات کالاها و مصرف کالاهای خارجی، اخذ مالیات ها، نوسانات نرخ ارز، بهره بانکی بالا که متاسفانه به ضرر تولید کنند میباشد و مهمترین عوامل استفاده از کالای خارجی میتوان به تولیدات بی کیفیت تولید کنندگان و همچنین عدم توجه به خواسته مشتری و سلایق آنها، عدم ارائه محصولات جدید، قیمت بالای کالای داخلی و … برشمرد. راهکار های اصلی برطرف نمودن موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی میتوان به اتخاذ یک سیاست صنعتی (رشتهفعالیتهای مزیتدار آتی یا راهبردی کشور) که مورد اجماع نظر تمام دولت و همچنین مجلس باشد و در دوره ی میانمدت از ثبات حمایتی برخوردار باشد، برای تولیدکنندگان اشاره نمود، حمایت دولت و مسئولین از ابداعات و اختراعات متخصصان در کشور، کنترل مرزها به عنوان مبدأ ورود کالای خارجی و قاچاق، کاهش هزینه تولید، فرهنگ سازی و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی، بازنگری در اخذ مالیات از تولیدکنندگان و… نیز میتواند در اقتصاد کشور راهگشا باشد.
واژگان کلیدی: تولید، کالای ایرانی، موانع تولید داخلی