ویژگی های زنان منتظر
ویژگی های زنان منتظر
ویژگی های زنان یاور مهدی (عج)
زنان یاور مهدی - عجل الله تعالی فرجه - سه دسته می شوند که عبارتند از:
دسته اول : زنانی که در همان زمان قیام زندگی می کنند.
دسته دوم : زنانی که از آسمان به زمین می آیند.
دسته سوم : زنانی که به برکت ظهور امام زمان - عجل الله تعالی فرجه - زنده می شوند و به دنیا رجعت می کنند ؛ که این دسته خود نیز دو گروه می شوند:
زنانی که از آنها با نام و نشان یاد شده است.
و زنانی که فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است.
از این رو شناخت ویژگی های دسته دوم به دلیل نبودن اطلاعات امکان پذیر نیست. و شناخت گروه اول از دسته سوم از طریق بررسی کتب تاریخی ممکن است.
ولی در اینجا شناخت دسته اول و گروه دوم از دسته سوم از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا از نظر زمانی امکان قرار گرفتن هر یک از زنان منتظر در این دو دسته وجود دارد.
از این رو شناخت ویژگی این زنان و به وجود آوردن آن ویژگی ها در خود می توانیم امیدوار باشیم که در زمرۀ یاران حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه - قرار بگیریم . و جزء کارگزاران و مسئولان حکومت ایشان باشیم.
برای شناخت این زنان به بررسی ویژگی هایی که برای یاران حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه - ذکر شده است می پردازیم ؛ که بخشی از آنها عبارتند از:
الف) قدرت: یاران حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه - از قدرت فوق العاده ای برخوردارند، که در یک لحظه از مکان های مختلف به مکه می روند و به آن حضرت ملحق می شوند. آنان محبوب خدا هستند و خداوند محبوب آنان، خدا آنها را در زمین توانایی و فرمان روایی می دهد. و به دست آنها کافران را عذاب می کند.
امام صادق - علیه السلام - در این مورد فرموده اند: « شیعیان ما در حکومت قائم - علیه السلام - سروران و زمامداران زمین و فرمانروایان آن هستند و به هر کدام قدرت و نیروی چهل قهرمان داده می شود.آنان در سایه تجارب ورزیده و نیرومندند، بدانگونه که یک تن آنان می تواند با چندین نفر مقابله کند.»
نیروی جسمی هنگامی که با قدرت ایمان آمیخته می شود اعجاز می کند اینان از یک سو ساخته شده و پرورش یافته اند، پس بر نیروی خود اتکاء دارند. از سوی دیگر مؤمنند و متکی به خدا، از او مدد می جویند و راه چاره می طلبند و سعی دارند با اتکا به قدرت او خود را توان بخشند.
ب) مقاومت: اصحاب مهدی - علیه السلام - یاران پایداری هستند که به تعبیر معصوم ممکن است کوه از جایش حرکت کند و زایل شود ولی اینان از جای خود حرکت نمی کنند و بر نمی خیزند، در برابر سختی ها و مشقات دندانها را برهم می فشارند و دردها را تحمل می کنند و با این حال به دشمن جای خالی نمی دهند.نصر و کمک را از جانب خدا می دانند و با همین نظر تا آخرین دم می ایستند.
یاران مهدی- عجل الله تعالی فرجه - مصداق این آیه اند که «ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص. »
ج) شجاعت: یاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - دلیرند و جنگاوران میدان های نبرد؛ دلهایی چون پولاد دارند و از انبوه دشمن، هراسی به دل راه نمی دهند. ایمان به هدف ، همه وجودشان را تسخیر کرده و عشق به خاندان پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلم - به بازوانشان قدرت بخشیده است؛
اراده جنگیدن، سرشار از شجاعتی بی همانند، آنان را به رزمگاه می کشاند. دل مردن دارند و عشق به شهادت، عزت نفس، بلندی همت، آنان را ازکوه بلند پایدارتر کرده و هیبتشان را در سینه ی ستمکاران دو چندان در سوارکاری و تیراندازی بی نظیراند، در رزمگاه نشان شجاعان بر تن دارند و چونان یاران پیامبر - صلی الله و آله وسلم - در نبرد بدر، نشانه ویژه بر سر نهاده اند.
دلیری، ویژه یاران برگزیده نیست، همه خداجویان و مستضعفان از پدیدار شدن طلایه حق و عدالت قوی دل می گردند و حیاتی دوباره می یابند. ترس را کنار می نهند و به صف رزم آوران می پیوندند.
د) فرمانبری از حضرت مهدی- عجل الله تعالی فرجه:- یاران امام - علیه السلام - عاشقان مولای خود اند و پاکبازان راه او. از وی چونان فرزندانی خلف، فرمان می برند و بهتر از بنده ای گوش به فرمان، از حضرت - عجل الله تعالی فرجه - پیروی می کنند. در انجام دستورهای وی، بر یکدیگر پیشی می گیرند.
به فرموده پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلم - « کدادون مجدون فی طاعته » تلاش گر و کوشا در پیروی از اویند پیروی آنها از امام - علیه السلام - نه برخاسته از زور، که ناخالصان را به زور، در ضیافت اهل وفا درنیاورند و در خلوت جوانمردان ، ناپاکان حضور نیابند. بلکه عشق وعلاقه قلبی به مهدی - عجل الله تعالی فرجه- آنان را به فرمانبری وامی دارد.
ه) در آرزوی دیدار خصم : اصحاب مهدی - عجل الله تعالی فرجه - کسانی نیستند که آرزویشان این باشد بهانه ای و عذری پدید آید تا بر اثر آن فراخ خاطری ، آسایشی یا چند صباح عمر تازه ای برایشان حاصل گردد. در آرزوی دیدار خصمند تا هر چه زودتر حسابها تسویه و امور یکسره گردد.
سعی شان براین است دشمنان خدا را در سایه کنکاش ها بیابند ؛ او را در صورت امکان هدایت سازند و در غیر این صورت دفع شرشان کنند و یا به مبارزه دعوتشان نمایند. پس همیشه در صدد یافتن آنها ، رفع ظلمشان از سر انسانها هستند و چنین دیداری را آرزو می کنند.
و) خدا جویی : خداجویی و توحید، سرلوحه عقاید و خصال یاران مهدی - علیه السلام - است. آنان خدا را به شایستگی شناخته و همه وجودشان غرق جلوه نور ایزدی است. همه چیز را جلوه او دیده و جزیاد او، سخن دیگران در نظرشان بی لطف و جاذبه است. غیب را چونان شهود دیده و از صفای روحانی عالم معنی نوش کرده اند، ایمانی خالصانه در سینه دارند که شک و تردید با آن بیگانه است.
کمال معرفت و آشنایی با حقایق آنان را به مرحله عالی خشیت نائل کرده و از کوتاهی در انجام وظیفه، هراس دارند، زیرا آن کس که به خدا نزدیکتر است و به عزت و قدرت بی پایان او، بیشترآگاهی دارد ترسش از خدا فزون تر است و در انجام وظیفه شکیباتر.
شوق دیدار محبوب، دلهایشان را به وجد آورده و در اشتیاق وصل او، شب و روز نمی شناسند. امام صادق - علیه السلام - درباره اینان می فرمایند: « مردهایی که گویا دلهایشان پاره های آهن است، غبار تردید در ذات مقدس خدای خاطرشان را نمی آلاید. همانند چراغهای فروزانند ، گویا دلهایشان نور باران است، از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند، برای شهادت دعا می کنند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند.»
امیرالمؤمنین - علیه السلام - یاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - را گنجهایی می داند آکنده از معرفت خدایی« بخ بخ للطالقان فان الله تعالی کنوزلیست من ذهب و لا فضة و لکن بها رجال مؤمنون عرفوا الله حق معرفة وهم ایضاً انصارالمهدی فی آخرالزمان » خوشا به حال طالقان که خدای بزرگ در آن گنجهای نهفته دارد برتر از طلا و نقره؛ آن گنجها، مردانی مؤمنند که خدای را به شایستگی شناخته اند؛ آنان، یاران مهدی در آخرالزمان هستند.
ز)بصیرت و آگاهی: یاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - در درایت و خردمندی سر آمدند؛ در فتنه هایی که زیرکان در آن فرومی مانند، هوشیارانه راه جویند و حق را از باطل باز شناسند؛ چنان از جامهای حکمت سیرابند و آماده کار که : « حتی اذا وافق القضاء انقطاع مدة البلاء حملوا بصائرهم علی اسیافهم و دانوا لربهم بامروا عظم؛ چون فرمان خدا آزمایش را به سر آورد ، شمشیرها درراه حق آختند و بصیرتی را که در این کار دین داشتند آشکار کردند. طاعت پروردگارشان را پذیرفتند و فرمان واعظشان را شنیدند.»
بصیرت و آگاهی عمیق از هدفها و راهها و شناخت دوستان و دشمنان اسلام، سبب می شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند و در پی رسالت شرک زدایی، به همراه امام خود، تبر بردارند و بت شکنی کنند ، پیرایه هایی که به اسم دین در ذهنها جای گرفته و با گذشت زمان تثبیت یافته اند نابود سازند و اسلام را در صفا و خلوص نخستین خود عرضه بدارند.
ح) آشکار کننده دین»: الَّذینَ اِن مَکَّنا هُم فِی الارضِ اَقامُوا الصَّلوة و ءاتوا الزَّکوة واَمرُوا بالمعروفِ وَنَهُوا عَنِ المُنکَرِ و لِلّهِ عاقِبَةُ الاُمور»
همان کسانی که چون در زمین به آنها فرمانروایی دهیم، نماز را به پا می دارند و زکات را می پردازند و به نیکی فرمان می دهند و از زشتی باز می دارند و فرجام کارها از آن خداست.» ابی جارود از امام محمد باقر- علیه السلام - روایت کرده است که در تفسیر این آیه شریفه فرمودند : « این آیه درباره حضرت مهدی - علیه السلام - و یاران او نازل شده است، خداوند منان، شرق و غرب جهان را تحت سیطره ی آنها در می آورد و دین را بوسیله آنها در جهان آشکار می سازد ، و دیگر از ظلمها و ستمها و بدعتها نشانی در روی زمین باقی نمی ماند.
ط) عبادت و بندگی: یاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - مردان عبادتند و نیایش؛ شیران روز و نیایش گران شب؛ آن هم نه عبادتی عادت گونه و یا چون پرستش مزدوران و تاجران، بلکه نیایشی عارفانه و پاکبازانه، پیوند روح با ابدیت ، عالی ترین عکس العمل سپاسگزارانه انسان در برابر خداست؛ عبادت آزادگان، نیایش پرجوش و خروش و سیر و سلوک روح بندگی و راز و نیاز با جانشان در هم آمیخته ، همواره خود را در محضر خدا می بینند و از یاد او لحظه ای غفلت نمی ورزند. از ترس خداوند، نیمه شب، چونان مادران فرزند مرده می گریند، شب زنده داران و روزه داران به گفته فضیل بن یسار« رجال لا ینامون الیل لهم دوی فی صلاتهم کدوی النحل یبیتون قیاماً علی اطرافهم رهبان بالیل اسد بالنهار»؛» مردانی که سبک خوابند و درنماز، بسان زنبور عسل ، زمزمه کنان امام - علیه السلام - در سفروحضر؛ جنگ و صلح ، یاران را به تعبد و تضرع سفارش می کند ، تا مقصد فراموش نگردد و پیروزی های پیاپی، آنان را به غفلت و غرور دچار نسازد.
همواره پیروزی را از جانب خداوند می دانند و مناجات و نماز را کلید نصرت او.
امام باقر - علیه السلام - می فرمایند : « چون بر فراز نجف برآید ، به یاران خطاب کند امشب را به عبادت به روز آورید، آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را سحر می رسانند و به درگاه خدا تضرع می کنند.
ی) حافظان حدود خدا: اسلام، دین مرزهاست و همه چیز در آن، قانون دارد، واجبات و محرمات مرزهای دین خدایند. حرکت درمرز، حرکت درراه است و تجاوز از آن، بیراهه و گمراهی، یاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - مرزبان دین خدایند و حافظان حدود او.
در اجرای فرمانهای حق، سخت و پی گیر و استوارند و در انجام دستورها و وظیفه ها، دستخوش احساسات و دوستیهای بی مورد واقع نمی شوند. قدرت و حشمت آنان را مغرور نمی کند و سنگدلی دشمنان آنان را به افراط نمی کشاند.
جنگ های مهیب و دشواری های نبرد آنان را در عبادت سهل انگار نمی کند و تهی دستی ایشان را به مال اندوزی و تجاوز وا نمی دارد.
نخستین شرط بیعت امام - علیه السلام - با یاران، حفاظت حدود خدا است.
زیرا ایجاد حکومت اسلامی، در گرو حفظ حدود خداست و ایجاد جامعه آرمانی جز با تربیت استوانه های پولادین ممکن نمی گردد. اگر کارگزاران نظام توحیدی، با فضیلت باشند و وظیفه شناس، مردم نیز حرمت دین را نگه دارند و پیشاپیش با کاروان عدالت راه می گشایند
پیروزی حق و شکست باطل در گرو تعهد و پایمردی پرچمداران آن است.
ک) پرهیزکاری : اصحاب مهدی - عجل الله تعالی فرجه - پاکدامن و پرهیزکارند ؛ از هر چه آلودگی است دور و برکنارند. پیش از ورود به جهاد با خصم خدا به جهاد نفس پرداخته اند.
مبارزاتی پیگیررا با نفس اماره خود داشته تا حدی که خود را نیکو ساخته اند.این مجاهدان راستین هستند که ازتکبر، حرص، بخل، گناه کاملاً دورند؛ پا برروی خواسته های نفسانی خود گذارده و تنها خواست خدا آنها را به حکومت و تلاش وا می دارد.
ل) ایثار و مواسات: از ویژگی های بارز همراهان مهدی - عجل الله تعالی فرجه - ایثار و مواسات است. وحدت مقصد و اخلاص نیت ، دلهایشان را با هم پیوند داده و یار و غمخوار یکدیگرند. آنان برای یکدیگر خود را به رنج افکنند و در بهره گیری از زیبایی های زندگی دیگران را بر خود پیش دارند.
در روایات از یاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - علاوه بر تعبیر « مزامله »، به « رفقا » نیز نام برده شده اند به معنای دوستان همدل و همراز، با لطف و صفا، دوستان بزم و رزم، دوستیشان چنان محکم است که گویا برادران تنی اند و همه شان از یک پدر و مادرند.
«کانما رباهم اب واحد و ام واحد قلوبهم مجتمعة بالمحبة و النصیحة؛ گویا یک پدر و مادر آنان را پروریده اند. دلهای آنان از محبت و خیرخواهی به یکدیگر آکنده است. «
م) زهد و ساده زیستی : زهد و ساده زیستی ، زینت کارگزاران مهدی - عجل الله تعالی فرجه - است. آرمانش رساندن جامعه به قله رفیع توحید و عدالت است و خوش کامی و نیک بختی را در آرامش دیگران می جویند.
غذایشان ساده، لباسشان بی پیرایه است، زندگیشان از معیشت درویشان فراتر نمی رود.
با دردهای جامعه آشنا و در رنج های بشر احساس لطیفشان، بازتاب دارد. نمی توانند تن به آسایش و شادکامی بسپارند و از احوال مردمان غافل شوند و نام مصلح جهان بر خویش نهند. چرا که آن که با عشرت طلبان همسو شود و دل در گرو آز و طمع بندد، نمی تواند مروج دین باشد و کارگزاری شایسته برای حکومت عدل و داد.
امام صادق - علیه السلام - به کسانی که برای رسیدن به نان و نام در آرزوی حکومت اهل بیت بودند می فرمود:« اینک، هنگام آرامش است، اگر به قدرت دست یابیم ، همراهان ما زندگی دشوارتری از دیگران خواهند داشت. رسم کشور داری ایجاب خواهد کرد که پشتوانه درویشان و بینوایان باشیم. تواضع و فروتنی را پیشه سازیم و در ناگواری های روزگار شریک آنان باشیم. تا مردم از ما الگو گیرند و تلخی زمانه در کامشان گران نیاید.
ص) نظم وانضباط: نظم در زندگی و کار، از ارزش های انسانی و از رموز کامیابی است. انسانهای موفق، برنامه دارند و بر اساس اصول مشخص حرکت می کنند. انقلاب های رهایی بخش و سازمان یافته کمتر با شکست روبه رو می شوند.
پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله وسلم - سمبل نظم بودند. در زندگی شخصی ، اوقات خود را تقسیم می کرد و عبادت و استراحت و روابط خانوادگی و اجتماعی حضرت براساس نظمی روشن مشخص شده بود.
علی - علیه السلام - نیز با نظم بود و به هنگام مرگ فرزندان و پیروان خود را به نظم در کارها سفارش فرمود.
یاران امام زمان - عجل الله تعالی فرجه - نیز دارای نظم و تشکیلاتی مناسب با حکومت جهانی اند. با این که روابط گرمی با مردم دارند، بسان پدر و فرزند، ولی کارها را براساس اصولی محکم و روشن پیش می برند و تشکیلاتی بر اساس معیارهای اسلامی درمیانشان برقرار است.
دیگران، در اختیار این گروهند، سپاهیان امام، لباس یکسان استفاده می کنند نیروهای متحدالشکل و منظم مهدی - عجل الله تعالی فرجه - منظم ترین نیروهای رزمی جهانند.