(رازداری ، شادابی ، بردباری) حکمت نهج البلاغه
رازداری ، شادابی ، بردباری
« وَ قَالَ ع صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوب »
توضیح: 1- « صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ »سینه خردمند مخزن راز اوست.
در روایتی از امام رضا p آمده است مؤمن باید داری سه ویژگی از خداوند متعال و رسول گرامی 3 و امام p داشته باشد ویژگی امام را تحمل شدائد و سختی و نبی اکرم را مدارا میداند و میفرماید: « فَالسُّنَةُ مِنْ رَبِّهِ كِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُول »[1] سنتی از پروردگارش که باید داشته باشد کتمان سر خویش است و خداوند متعال میفرماید: «خداوند کسی را بر غیبش آگاه نمیکند مگر رسولانی را که برگزیده است.»[2]
از آنچه گفته شد روشن میشود:
1. نشانه عاقل آن است که اسرار خویش را فاش نمیکند چون فرمود سینه عاقل صندوق سرش هست.
2. مؤمن دارای شرح صدر است زیرا اگر شرح صدر نباشد امکان تحمل سر در دل نخواهد بود.
3. راز داری خصلتی الهی است پس باید در تقویت آن کوشید.
4. اگر کسی اهل و مؤید به تأییدات الهی باشد میتوانند شنونده برخی از اسرار باشند همانگونه که خداوند برخی از اسرار غیب را به رسولانش بیان فرمود.
5. حفظ سر نشانه کامل شدن عقل و قدرت ایمان است و افشای آن نشانه کم خردی است لذا در روایات وقتی اوصاف مؤمنان مطرح میشود میفرمایند: «مؤمن کسی است که افشای سر نمی کند.»
در روایتی که از نبی اکرم 3 نقل شده فرمود: «خوش به حال عبدی که مذاییع و بُذُر نیست.»
« ليسوا بالمذاييع البذر » مرحوم مولی صالح مازندرانی در شرح اصول کافی مینویسد: مذاییع جمع مِذیاع - به کسر میم - هست یعنی کسی که سرش را کتمان نمیکند و بُذُر - به ضم دال و راء- جمع بذور مثل صبر و صبور یا جمع بذیر مثل نذر جمع نذیر است یعنی کسی که سر را افشاء میکند.[3]
1- « وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ »گشاده روئی دام دوستی است.
یعنی همانگونه که بوسیله دام میتوان چیزی صید نمود با خوشروئی میتوان در دل مردم جای نمود و آنان را با خویش همراه نمود. قرآن کریم خطاب به نبی اکرم 3 میفرماید: «اگر خوش اخلاق نبودی و تند خو و سخت دل بودی مردم از دورت پراکنده میشدند»« وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ »[4] لذا حضرت میفرماید: «نشانه مؤمن این است که گشاده روست»« الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ »[5]
2- « وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوب » تحمل و بردباری پوشانده عیب هاست.
یعنی در صورت تحمل و بردباری نمودن، عیبها پنهان میماند و در غیر این صورت آشکار خواهد شد و گاهی بعد از اظهار، ندامت و پشمانی به سراغ انسان میآید لذا باید سعی نمود همان گونه که خداوند ستار العیوب است و عیبهای بندگان را میپوشاند، بندگان نیز باید عیب پوشی نمایند.
مرحوم ابن میثم مینویسد: در روایتی دیگر آمده است«المسالمة خباء العيوب»کلمه « خباء» واحد «اخیبه» است خانهای که با پشم یا کرُک درست میشود[6] یعنی مسالمه و آشتی روپوش عیب هاست یعنی در درگیری آبروها ریخته میشود و عیبهای پنهانی بر ملا میشود اما اگر به صلح و آشتی بیانجامد عیبها مخفی میماند.
. بحارالانوار، ج 72، ص 68.[1]
. سوره جن : 26-27[2]
. مولی صالح مازندرانی، شرح الکافی، الاصول والروضه ، نشرمکتبه الاسلامیه، 1382ق، چاپ اول، ص 126.[3]
. آل عمران : 159[4]
. نهج البلاغه، حکمت :333[5]
. شرح ابن میثم، ج5 ،ص 241.[6]
نویسنده: حجت الاسلام گلایری