عامل نزدیکی به خداوند
زکات
ثُمّ إِنّ الزّكَاةَ جُعِلَت مَعَ الصّلَاةِ قُربَاناً لِأَهلِ الإِسلَامِ فَمَن أَعطَاهَا طَيّبَ النّفسِ بِهَا فَإِنّهَا تُجعَلُ لَهُ كَفّارَةً وَ مِنَ النّارِ حِجَازاً وَ وِقَايَةً فَلَا يُتبِعَنّهَا أَحَدٌ نَفسَهُ وَ لَا يُكثِرَنّ عَلَيهَا لَهَفَهُ فَإِنّ مَن أَعطَاهَا غَيرَ طَيّبِ النّفسِ بِهَا يَرجُو بِهَا مَا هُوَ أَفضَلُ مِنهَا فَهُوَ جَاهِلٌ بِالسّنّةِ مَغبُونُ الأَجرِ ضَالّ العَمَلِ طَوِيلُ النّدَمِ خطبه ۱۹۹ همانا پرداخت زکات و اقامه نماز، عامل نزدیک شدن مسلمانان به خداست، پس کسیکه زکات را با رضایت پرداخت کند، کفّاره گناهان او میشود، و باز دارنده انسان از آتش جهنّم است، پس نباید به آنچه پرداخت کردبا نظر حسرت نگاه کند، وافسوس بخورد زیرا آن کس که از روی رغبت نپردازد، و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نادان است، و پاداش او اندک، و عمل او تباه و پشیمانی او طولانی است ازنگاه حضرت قرار گرفتن زکات کنار نماز عامل نزدیک شدن مسلمانان به خداوند متعال است زیرا هم رابطه فرد با خدا باید باشد(نماز)هم رابطه فرد با خلق باشد(زکات)زمانی که این دو کنارهم باشد انسان را به خداوند نزدیک میکند ۲_اگرانسان میخواهد زکات بدهد (هرکاری که برای خداوند انجام میدهد)باید بارضایت باشد تا اثر مطلوب را داشته باشد لذا میفرماید درصورت پرداخت زکات با رضایت هم کفاره گناهان است وهم مانعی برای آتش ۳_اگر بدون رضایت باشد اولا نسبت به سنت نبوی که چرا زکات واجب شد جاهل است چون زکات برای رهایی انسان از گرفتاری های دنیوی و اخروی است نه فقط مالی داده شده بیشتر شود ثانیا پاداش و بهره ای که نصیبش میشود کم است ثالثاکارخودش را نابود کرده و پشیمان خواهدشد چون آنچه پرداخت کرده است برای چیزی است که بدست نمی آورد @aligelayri