درمحضر قرآن_اخلاص(2)
در محضر قرآن_اخلاص و راه های کسب آن (2)
? راههای کسب اخلاص
1- توجه به علم و قدرت خداوند
اگر بدانیم تمام عزت ها ، قدرت ها، رزق و روزی ها به دست اوست، هرگز برای کسب عزت ، قدرت و روزی به سراغ غیر او نمی رویم
اگر توجه داشته باشیم که با اراده ی خداوند موجودات خلق می شوند و با اراده ی او همه چیز محو می شود.
اگر بدانیم او هم سبب ساز است هم سبب سوز، یعنی درخت خشک را سبب خرمای تازه برای حضرت مریم قرار می دهد و آتشی را که سبب سوزاندن است ، برای حضرت ابراهیم گلستان می کند. به غیر او متوسل نمی شویم
صدها آیه و داستان در قرآن ، مردم را به قدرت نمایی خداوند دعوت کرده تا شاید مردم دست از غیر او بکشند و خالصانه به سوی او بروند.
2- توجه به برکات اخلاص:
انسان مخلص تنها یک هدف دارد و آن رضای خداست و کسی که هدفش تنها رضای خدا باشد،
? نظری به تشویق این و آن ندارد،
? از ملامتها نمی ترسد.
? از تنهایی هراسی ندارد.
? در راهش عقب نشینی نمی کند
? هرگز پشیمان نمی شود
? به خاطر بی اعتنایی مردم عقده ای نمی شود
? یأس در او راه ندارد
? در پیمودن راه حق کاری به اکثریت و اقلیت ندارد
قرآن کریم می فرماید:
رزمندگان مخلص باکی ندارند که دشمن خدا را بکشند یا در راه خدا شهید شوند
امام حسین علیه السلام در آستانه سفر به کربلا فرمود: ما به کربلا می رویم، خواه شهید شویم ، خواه پیروز، هدف انجام تکلیف است
3- توجه به الطاف خدا
راه دیگری که ما را به اخلاص نزدیک می کند یادی از الطاف خداوند است
فراموش نکنیم که ما نبودیم، از خاک و مواد غذایی نطفه ای ساخته شد و در تاریکی های رحم مادر قرار گرفت ، مراحل تکاملی را یکی پس از دیگری طی کرد و به صورت انسان کامل به دنیا آمد
در آن زمان هیچ چیز نمی دانست و تنها یک هنر داشت و آن مکیدن شیر مادر.
غذایی کامل که تمام نیازهای بدن را تأمین میکند
شیر مادر همراه با مهر مادری، مادری که بیست و چهار ساعته در خدمت او بود.
آیا هیچ وجدان بیداری اجازه می دهد که بعد از رسیدن به آن همه نعمت ، قدرت و آگاهی، سرسپرده ی دیگران شود؟
چرا خود را به دیگرانی که نه حقی بر ما دارند و نه لطفی به ما کرده اند بفروشیم؟!
4- توجه به خواست خدا
اگر بدانیم که دلهای مردم به دست خداست و او مقلب القلوب است ، کار را برای خدا انجام می دهیم و هر کجا نیاز به حمایت های مردمی داشتیم؛ از خدا می خواهیم که محبت و محبوبیت و جایگاه لازم را در دل مردم و افکار عمومی نصیب ما بگرداند
حضرت ابراهیم در بیابان های گرم و سوزان حجاز پایه های کعبه را بالا برد و از خداوند خواست دلهای مردم به سوی ذریه اش متمایل گردد.
هزاران سال از این ماجرا می گذرد و هر سال میلیون ها نفر عاشقانه، پر هیجان تر از پروانه دور آن خانه طواف می کنند
چه بسیار افرادی که برای راضی کردن مردم خود را به آب و آتش می زنند ولی باز هم مردم آنان را دوست ندارند
و چه بسا افرادی که بدون چشم داشت از مردم ؛ مادیات، نام، نان و مقام، دل به خدا می سپارند و خالصانه به تکلیف خود عمل می کنند اما در چشم مردم نیز از عظمت و کراماتی ویژه برخوردارند
بنابراین ، هدف باید رضای خدا باشد و رضای مردم را نیز از خدا بخواهیم
5- توجه به بقای کار
کار که برای خدا باشد باقی و پابرجا می ماند، چون رنگ خدا به خود گرفته و کار اگر برای خدا نباشد، تاریخ مصرفش دیر یا زود تمام می شود.
خداوند در آیه 96 سوره نحل می فرماید:
” ما عندکم ینفد و ما عند الله باق”
وهیچ عاقلی باقی را بر فانی ترجیح نمی دهد و با آن معامله نمی کند
6- مقایسه پاداش ها
در پاداش مردم انواع محدودیت ها وجود دارد
مثلا اگر مردم بخواهند پاداش یک پیامبر را بدهند، بهترین لباس و غذا و مسکن را در اختیار او قرار می دهند، در حالی که تمامی این نعمت ها محدودیت دارد و برای افراد نا اهل نیز پیدا می شود
نا اهلان هم می توانند از انواع زینت ها ، کاخ،باغ و مَرکب های مجلل شخصی استفاده کنند.اما اگر کار برای خدا باشد، پاداشی بی نهایت در انتظار است، پاداشهای مادی و معنوی
? در اینجا نیز اگر درست فکر کنیم، عقل به ما اجازه نمی دهد که پاداشهای بی نهایت و جامع را با پاداشهای محدود بشری عوض کنیم.
منبع: تفسیر ازاستاد حوزه
مدرک، ثروت، مقام و شهرت برای انسان عزت نمیآورد
عزیز یعنی نفوذناپذیر/مدرک، ثروت، مقام و شهرت برای انسان عزت نمیآورد
استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قرآن میفرماید خداوند و رسول او عزیز یعنی مقابل کفار و دشمنان نفوذناپذیر هستند، تصریح کرد: برخی افراد بسته به ظرفیت خود با یک مقدار اندک یا کمی بیشتر از ثروت، مقام یا شهرت فریفته شده و عزت خود را به دشمن واگذار میکنند. اما برخی همه دنیا را به عزت خود نمیفروشند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب برای رساندن پیام ترامپ به ایشان، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب پیام ترامپ را لایق توجه و پاسخ ندانستند و این نشان از عزت و کرامت ایشان دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: امام حسین(ع) زیر سم اسبان رفتند اما زیر بار زورگویی و ذلت نرفتند و این همان عزت حسینی است که رهبر و مردم ما را مقابل تهدید و تحریم دشمن به مقاومت و ایستادگی واداشته است.
وی با بیان اینکه امروز ذلیلترین کشورها در دنیا عربستان سعودی است، ابراز کرد: این ذلت است برای آل سعود که بیشترین فروش نفت، میزان دلار و خرید اسلحه رااز آمریکا داشته است اما در نهایت توسط همین ترامپ لقب گاو شیرده را دریافت کرد.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: «ابوذر غفاری» عزیز بود که فریب وعده و وعیدهای معاویه را نخورده و در مقابل خلیفه سوم ظلم او را فریاد زد، آن قاضی که در مقابل دریافت رشوه قضاوت خود ناعادلانه میفروشد، دین خود را نابود میکند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) بیان کرد: اگر همه دنیا را به من بدهند ناحق نخواهم گفت؛ مومن عزیز است تحت هیچ شرایط و عنوانی تهدید، تشویق یا تطمیع نمیشود.
وی با اشاره به شکایت شهید بهشتی از جسارت و توهینهای طرفداران بنیصدر نسبت به خود نزد امام راحل، اضافه کرد: امام راحل در پاسخ فرمودند اگر همین مردم که امروز بر من دورود میفرستند به من فحش بدهند در من اثر نخواهد کرد، امام راحل زمانی که شاه مقابل آمریکا رنگ چهره اش می پرید، گفت رئیس جمهور آمریکا منفورترین انسانها نزد ما است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مدرک، ثروت، مقام و شهرت برای انسان عزت نمیآورد، خاطرنشان کرد: عزت انسان باید از درون بجوشد، در جنگ احد وقتی مسلمانان شکست خوردند آیه نازل شد که خود را نبازید.
سایت حجت الاسلام قرائتی
نکات کلیدی اقای قرائتی تاثیر معنویات بر مادیات
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: بر اساس آیات قرآن کریم عمل به دستورات الهی سبب میشود از زمین و آسمان نعمت بر شما ببارد اینکه امروز ما مشکلات داریم نشان از آن دارد که کتاب آسمانی را بپا نداشتیم.
مفسر قرآن کریم افزود: حضرت نوح(ع) به مردم فرمودند استغفار کنید خدا غفار است اگر استغفار کنید برای شما از آسمان باران میفرستد اموال و فرزندان شما را زیاد میکند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه فرزند زیاد نعمت و برکت الهی است، عنوان کرد: امروزه برخی فکر میکنند اگر فرزند کمترداشته باشند آنها را بهتر تربیت میکنند در حالی که هیچ آماری چنین چیزی را نشان نداده است؛ آنچه تجربه شده فرزندان زیاد بهتر تربیت میشوند.
این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه اگر کتاب آسمانی قرآن را بپا دارید وضع مالی شما خوب میشود، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن کریم عمل به دستورات الهی سبب میشود از زمین و آسمان نعمت بر شما ببارد اینکه امروز ما مشکلات داریم نشان از آن دارد که کتاب آسمانی را بپا نداشتیم.
درباره قرآن ریل گذاری ما بیشتر برای ترجمه یا تقلید بوده است و خودمان درباره آن فکر نکردیم، یکی از ایرادات وارده بر ما وجود تعطیلات زیاد است خداوند در قرآن میفرماید حتی جمعه را هم تعطیل نکنید تنها هنگام نماز جمعه را تعطیل کنید.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه از علم بیخاصیت به خدا پناه میبرم؛ ابراز کرد: بسیاری از علوم که در مدارس و دانشگاهها تدریس میشود صرف اطلاعات و مفید برای زندگی نیست، درباره این موضوع غفلت زیادی صورت گرفته است.
برای همین علوم بیهوده برخی به این علت که خواستگارشان مدرک دانشگاهی ندارد ازدواج نمیکنند اگر بنا باشد تحصیلات دو طرف هم سطح باشد باید تمام مراجع و روحانیون همسران خود را طلاق بدهند در حالی که چنین نیست؛ اینکه هر دو نفر شریک زندگی بدانند کوه همیالیا چند متر است سبب استحکام زندگی شما نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه برخی با تحصیلات کارشناسی حاضر به هر فعالیت یا کاری نیستند، گفت: امام باقر(ع) بیل در دست می گرفتند و روی زمین کشاورزی میکردند؛ اما ما همچون بت پرستان برای خود اصولی تراشیدیم و بر آن قفل کردیم.
افرادی نظیر شید صفوی یا شهید رجایی نیاز است که هر قید و بند مشکل داری را باز کند در غیر این صورت چیزی که واجب و مستحب نیست و مشکلی از جامعه حل نمیکند اسراف و اتلاف کردن عمر است و اسراف عمر از گناهان کبیره است.
اگر میخواهید مادیات شما خوب شود به راه خدا برگردید خدا زندگی شما را سروسامان میدهد، ثروتی که آسایش را از انسان بگیرد نعمت نیست نقمت است، برای خرج فرزندان خود نگران نباشید خداوند آنها را روزی می دهد؛ اگر ایمان آورده و استغفار کنید باران مبارک بر شما نازل شده مال، فرزندان و کشاورزی شما خوب میشود به شرط اینکه وارداسلام شوید.
http://www.shabestan.ir
انتقاد حجتالاسلام قرائتی از کمتوجهی به تفسیر قرآن
انتقاد حجتالاسلام قرائتی از کمتوجهی به تفسیر قرآن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین بعدد ما احاط به علمه، اللهمّ صلّ علیٰ محمّد و آل محمّد، الهی انطقنی بالهدیٰ و الهمنی التَّقویٰ.
برای عید نوروز، همهی مملکت تقریباً بسیج میشوند؛ از مرغ و گوشت و پرتقال و سیب و راهداری و اورژانس و هلالاحمر و …، همه بسیج میشوند که عید میآید، یکی دو ماه مشغولند. ماه رمضان میآید؛ «قد اقبل الیکم شهر الله». ما برای قرآن چقدر آمادگی داریم؟ من برای اینکه (از مطلب) پَرت نشوم، از روی متن میخوانم؛ بسماللهالرّحمنالرّحیم. خب، اوصاف قرآن خیلی است؛ از وقتم یک دقیقهاش مال اوصاف قرآن باشد: معلّمش خدا است، علَّم القرآن؛(۱) واسطه، جبرئیل، شدید القویٰ؛(۲) محلّ فرود، قلبک؛ ذکرٌ للعالمین؛(۳) انّا له لحافظون؛(۴) غیر ذی عوج؛(۵) فأتوا بسورهٍ؛(۶) الی آخر؛ این معرّفی قرآن.
جایگاه قرآن در جامعهی ما چیست؟ این قرآنی که خودش دو مرتبه فرموده «خذ الکتاب بقوّه»؛(۷) جدّی بگیریم قرآن را. هویّت ما به قرآن است. چون در قرآن چهار تا توبیخ است: کمثل الحمار،(۸) کمثل الکلب،(۹) کالحجاره،(۱۰) کالانعام؛(۱۱) امّا یک توبیخ در قرآن است که خیلی داغ است؛ میگوید پوک! به کسانی که کتاب آسمانی را اقامه نکنند، لقب «پوک» داده خدا؛ یا اهل الکتاب لستم علیٰ شیءٍ حتّیٰ تقیموا.(۱۲) کلمهی اقامه راجع به چهار چیز در قرآن آمده: اقیموا الدّین،(۱۳) اقیموا الصّلاه،(۱۴) اقیموا الوزن،(۱۵) ولو انّهم اقاموا التّوراه.(۱۶) زندگی مادّیمان هم بند به همین قرآن است. (میفرماید) ولو انّهم اقاموا التّوراه، اگر اینها تورات را اقامه کنند، لأَکلوا؛(۱۷) خب، اگر اقامهی قرآن شد، لأَکلوا، لأَکلوا، لأَکلوا؛ یعنی مادّیّاتمان هم بند به همین است. چون قرآن ذکر است، نحن نزّلنا الذّکر،(۱۸) ومن اعرض عن ذکری فإنّ له معیشهً ضنکا.(۱۹)
یک سِری گیروگورها هم شاید بهخاطر این باشد که قرآن برای ما کتاب اصلی نیست. خدا به پیغمبر میگوید اگر میخواهی سخنرانی کنی، باید روی قرآن صحبت کنی؛ آیهاش هم این است: لتبیّن للنّاس ما نزّل؛(۲۰) یعنی تبیّن ما نزّل. بله، شعر و خواب و تحلیل سیاسی هم هست امّا اگر آنها هم بند به قرآن باشد ارزش دارد. یکوقت امام فرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است، حتّی از نماز واجبتر است! من جا خوردم. بعد دیدم قرآن اشاره دارد به اینکه حفظ نظام از نماز واجبتر است، چون عدّهای که پای خطبههای نماز جمعه پا شدند رفتند سراغ خرید، قرآن میگوید اینها بیادبند؛ و اذا رأَوا تجارهً او لهواً انفضّوا الیها،(۲۱) در ادامه میگوید «و ترکوکَ»، اینها پیغمبر را تنها گذاشتند، نمیگوید «ترکوها»، باید بگوید «ترک الصّلاه» یا «ترک الخطبه»؛ یعنی بدتر از رها کردن خطبه و بدتر از رها کردن نماز، رها کردن رهبر آسمانی است، ذا میگوید «ترکوکَ»؛ بههرحال. رفتم یک مسجدی، دیدم «مرگ بر آمریکا» نمیگویند؛ گفتم اینجا نمیگویند؟ گفتند نه، اینجا مسجد مقدّسین است. عالمش عالم وارستهای بود؛ گفتم من میخواهم صحبت کنم نیم دقیقه؛ گفت: بگو؛ گفتم: قرآن چهار صفت گفته، در مسجدِ شما دو تا هست؛ قرآن میگوید: «اشدّاء علی الکفّار، رحماء بینهم،(۲۲) بعد (هم) «تراهم رکّعاً سجّدا»؛(۲۳) (در مسجد) شما «رکّعاً» هست، «سجّداً» هست، «اشدّاء علی الکفّار» در مسجدتان نیست، «رحماء بینهم» نیست؛ چرا نیست؟ فکر میکنید مقدّسید! آقا گفت: درست است. دیگر از آنجا شعار را گفتند. یعنی اگر هم خواستیم مردم را به انقلاب هم دعوت کنیم، اگر از راه قرآن وارد شویم میپذیرند، اگر همینطور فقط صحبت کنیم، میگویند «خب این نظر ایشان است، ما این نظر را قبول نداریم».
صفحات: 1· 2
چرا در اسلام، ارزش عمل به نیت آن است و قبولی عمل به قصد قربت و اخلاص وابسته است؛؟
چرا در اسلام، ارزش عمل به نیت آن است و قبولی عمل به قصد قربت و اخلاص وابسته است؛؟
اقای قرائتی
پاسخ : در کارهای دنیوی نیز ارزش کارها، به نیت آنها بستگی دارد. به این مثالها توجه کنید:
جراح و چاقوکش هر دو شکم پاره میکنند، اما کار جراح، خدمت است و کار چاقوکش جنایت.
همین جراح میتواند برای پول کار کند و میتواند برای نجات یک انسان کار کند، هر کدام از این هدفها نیز ارزش مخصوص به خود دارد.
مثالی دیگر:
یک لیوان آب را به سه نفر عرضه میکنیم؛ یکی نمیخورد، چون میل ندارد، دیگری نمیخورد چون قهر کرده است، سومی نمیخورد و میگوید: نفر چهارم از من تشنهتر است، آب را به او بدهید! این سه نفر، در ننوشیدن آب یکسانند ولی به خاطر آن که هدفهای آنها متفاوت است، ارزش کارشان نیز تفاوت دارد.
در اسکناسها نخی است که نشانه اصالت اسکناس و وسیله جدایی اسکناس اصلی از قلابی است، در عبادات نیز باید ریسمانی محکم میان بنده و خدا باشد که همان قصد قربت و اخلاص است. اگر آن نخ نباشد یا پاره شود، رابطه انسان با خدا قطع و عمل مقبول نیست.
آیا پاداش ده برابر، برای انجام هر کار نیک است؟
آیا پاداش ده برابر، برای انجام هر کار نیک است؟
اقای قرائتی
پاسخ : قرآن میفرماید: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ( سوره انعام، آیه 160.)
هر کس کار شایستهای بیاورد، ده برابر پاداش دارد. آنچه مهم است آوردن کار شایسته به قیامت است، نه انجام آن در دنیا.
رساندن جنس به مقصد ارزش دارد، ولی اگر جنسی را در وسط راه از بین بردیم، ارزشی ندارد. بسیاری از کارهای به ظاهر نیک دچار آفاتی میشود که به مقصد نمیرسد:
یا در آغاز، کار را با ریا و خودنمایی شروع میکنیم و هدف الهی نداریم، یا در وسط کار گرفتار غرور و عجب و خود خواهی میشویم و یا بعد از انجام کار، گناهی میکنیم و آثار آن را محو میکنیم.
گرچه در این سه مورد کار شایسته انجام گرفته، ولی سالم به مقصد نرسیده است. لذا قرآن نمیفرماید: هر کس کار شایسته انجام دهد ده برابر پاداش دارد ، بلکه میفرماید: هر کس کار شایسته خود را تا قیامت بیاورد، ده پاداش دارد. من جاء بالحسنه
10 نسخه برای افراد بخیل
10نسخه برای افراد بخیل
اقای قرائتی
در مسجدالحرام به آقاى دکتر شریعتمدارى که دو مدرک دکتراى تربیت دارد گفتم : اگر فرد بخیلى را به دست شما بدهند و بگویند با او صحبت کنید و از روشهاى تربیتى استفاده کرده و او را سخى و بخشنده کنید، چکار مى کنید؟
ایشان فکرى کرد و گفت : شما چه مى گوئید؟ گفتم : خداوند در قرآن براى چنین افرادى از 10 اهرم براى سخاوتمند کردن آنها استفاده نموده است :
1- اى انسان تو بزرگى . ((خلیفة اللّه ، احسن تقویم ، کرّمنا، فضّلنا، سجد الملائکة ))
2- دنیا چیزى نیست . ((متاع الدنیا قلیل ))
3- وابستگى به دنیا سرزنش دارد. ((اثاقلتم الى الارض ارضیتم بالحیوة الدنیا))
4- اگر بدهى چند برابر مى دهیم . ((عشر امثالها- بغیر حساب ….))
5- تشویق آنهایى که ایثار مى کنند. ((و یؤ ثرون على انفسهم و لو کان بهم خصاصة ))
6- اگر ندهید آن را مى گیریم یا مى سوزانیم . ((فاصبحت کالصّریم ))
7- دنیا موجب عذاب مى شود. ((فتُکوى بها جباههم وجنوبهم وظهورهم هذا ماکنزتم ))
8 او فامیل توست . ((ذا مقربه ))
9- انسانى گرفتار است . (انسانیّت شما کجا است ) ((ذا متربه ))
10- گول دنیا و زرق و برق آن را نخورید. ((لاتغرّنکم الحیوة الدنیا))
تحلیل افراد نسبت به مسائل
تحلیل افراد نسبت به مسائل
اقای قرائتی
زمانى که در کاشان براى بچه ها کلاس داشتم ، شخصى به من گفت : تو خیلى سیاستمدارى . گفتم : چطور؟
گفت : تو این بچه ها را جمع مى کنى و برایشان کلاس مى گذارى تا چند سال دیگر که بزرگ شدند، خمس وسهم امامشان را به تو بدهند!!
تمثیلات آقای قرائتی (آیا برای اداره جهان، تقوا کافی است که قرآن سرانجام جهان را از آن پرهیزکاران می داند ؟)
آیا برای اداره جهان، تقوا کافی است که قرآن سرانجام جهان را از آن پرهیزکاران می داند ؟
پاسخ: در قرآن می خوانیم : (والعاقبه للمتقین )[1] (والعاقبه للتقوی)[2] یعنی پیروزی نهایی برای پرهیزکاران است.
تقوی، به معنای وارستگی است، نه وارفتگی . مدیریت و حکومت نیاز به لیاقت و صلاحیت های خاصی دارد. قرآن می فرماید : (اِنّ الارض یرثها عبادیَ الصّالحون)[3] وارثان زمین دو شرط دارند: یکی بنده ی خدا بودن که همان تقوای الهی است : (عبادی) و یکی صلاحیت که همان لیاقت ها و تخصص ها و مدیریت های لازم است : (الصّالحون). بنابراین آیاتی که می فرماید پیروزی نهایی برای پرهیزکاران است را باید در کنار این آیه معنا کرد . آری، هر گاه خواستیم چیزی را به اسلام نسبت دهیم باید آیات قرآن را در کنار هم مورد نظر قرار دهیم، به علاوه باید به روایات پیامبر و اهل بیت معصومش علیه السلام توجه کنیم تا به نتیجه برسیم.
برای نجات از بیماری باید تمام داروهایی را که پزشک دستور می دهد مصرف نمود و اگر تنها بعضی را مصرف و بعضی را رها کند، ممکن است علاوه بر اینکه بهبود نیابد، مرض او طولانی و یا به امراض دیگری مبتلا شود. چنانکه خداوند در قرآن از کسانی که به بعضی از آیات ایمان می آورند و به بعضی دیگر ایمان نمی آورند، به شدت انتقاد کرده است.[4]
مگر مدارس و مراکز علمی به شاگردانی که بعضی دروس را می خوانند و بعضی دیگر را نمی خوانند ، نمره و مدرک می دهند ؟
کدام دولت و نظام به کارمندی که بعضی از بخشنامه ها ر عمل و بعضی را بایگانی میکند ، حقوق میدهد ؟
کدام کارفرمایی به کارگری که بعضی دستورات کارفرما را اجرا و بعضی را رها می کند،مزد می دهد ؟
98- سوال: چرا خداوند چیزهایی آفریده که برای انسان خطرناک است ؟
پاسخ : قرآن می فرماید : هر چه را که خدا آفریده ، نیکو آفریده است: (الّذی احسنَ کلّ شیءٍ خَلقه)[5] حتی زهر مار در بدن مار نیکوست، ولی در بدن ما کشنده است. چنانکه آب دهان در دهان ما نیکوست، ولی اگر به سوی کسی پرتاب شود جسارت بزرگی محسوب میشود.
[1].سوره اعراف، آیه 128.
[2].سوره طه، آیه 132.
[3].سوره انبیا، آیه 105.
[4].سوره نسا، آیه 150.
[5].سوره سجده، آیه 7.
کتاب تمثیلات حجه الاسلام و المسلمین قرائتی